zondag, 04 september 2011 17:06

Trainingsgroep Halve marathon Ettenleur

Geschreven door

De derde Etten-Leur training zit er weer op en de afstanden worden serieus en vandaag lekker 14km gelopen. We zijn gestart richting de zuid buurt om toen via de surfplas de broekpolder in te duiken. In de Broekpolder een kort rondje gelopen, om toen via de dierenkliniek en een kort lusje in Maasland de 14 km vol te maken bij aankomst bij de sporthal. Proficiat voor iedereen want inclusief paardepad en off Road een pittige training.

Bij de sporthal werd onder het genot van een kopje thee nog even bij gekletst en sloten ook de snelle mannen van de A/B groep nog even aan voor kopje thee.

De komende week staat nog in het teken van kilometers uitbreiden, daarna gaat er meer snelheid gemaakt gaat worden. Dus even wat theorie hoe hard moet je nu lopen voor een ideale training.

Als je de meeste trainingschema´s bestudeert zie hierin meestal 3 tempo´s aangegeven, deze tempo´s zijn altijd gerelateerd aan de anaerobe drempel (Hartslag).

 

  • ·Tempo 1: ·Heel rustig (75%) en Rustig (80%)
  • ·Tempo 2: ·Gemiddeld (85%) en Wat harder (90%)
  • ·Tempo 3: ·Wedstrijdtempo (93%) en Hard (95%)

De Anaerobe drempel is het punt waarop het lichaam bij een inspanning, de suikers niet worden verbrand, maar zonder tussenkomst van zuurstof worden gesplitst in melkzuur. Eenmaal voorbij de anaerobe drempel hoopt het melkzuur zich op, wat het bekende brandende, 'verzuurde' gevoel geeft.

De Anaerobe drempel is ongeveer gelijk aan 220-leeftijd-15, en hierin ligt gelijk het probleem bij een groeps training, want dit punt ligt voor iedereen anders.

De ideale training voor een groep bestaat dus niet, maar we kunnen we wel benaderen.

De trainingen die wij op zondag doen, zijn meestal trainingen in tempo 2. Tempo 3 trainingen zij voor dinsdag en donderdag, en Tempo 1 training zijn te gebruiken als herstel training of vlak voor een wedstrijd.

De volgende berekeningen missen elke wetenschappelijke onderbouwing maar als gemiddelde voor de groep prima te gebruiken. We hebben als doel gesteld met de groep in Etten-Leur 1:59:59 te lopen dat is dus met een hartslag van 93% van je anaerobe drempel en een snelheid van 5’40” per km

Als we dit terugrekenen naar tempo 2 dan krijgen we de volgende training snelheden tussen de 5.52 min/km(90%) en 6.15 min/km(85%)

Er moet dus nog wel wat arbeid verricht worden maar gezien de groep mag dit geen probleem zijn. Ook zullen de komende weken er nog wat ludieke trainingen gepland gaan worden, want hard trainen is 1 maar plezier hoort er ook bij.

 

Gr,

Ron, Theo en Hans.

Gelezen: 261 keer Laatst aangepast op zondag, 11 september 2011 15:34

Volgende trainingen


Bekijk het schema