dinsdag, 25 juni 2019 11:15

Veilig en gezond hardlopen in de zomer

Geschreven door

De komende dagen stijgt het kwik boven de 30⁰ en er is veel zon. Zonlicht is goed voor de mens. Dit licht is zelfs van levensbelang. Het zorgt voor een dag- en nachtritme en voor de aanmaak van vitamine D. Maar een te lange blootstelling aan zonlicht direct op de blote huid kan schadelijk zijn. Neem maatregelen!

  • Vermijd direct zonlicht zo veel mogelijk.
  • Vermijd in elk geval hardlopenin de zon tussen 12 en 15 uur wanneer de zon in Nederland op zijn krachtigst is.
  • Draag een pet met een flap in de nek. Let op: niet alle kleding beschermt even goed. Dunne stof beschermt nauwelijks tegen straling van de zon. Maak eventueel gebruik van de speciale uv-werende kleding.  
  • Draag, indien mogelijk, een uv-werende zonnebril.
  • Smeer delen van de huid die niet door kleding bedekt kunnen worden (handen, gezicht) goed in met zonnebrandcrème. In Nederland is minimaal beschermingsfactor 10 noodzakelijk en herhaling na 2 uur. Mensen die veel transpireren, kunnen beter vaker insmeren.  
  • Bedenk wel dat zonnebrandcrème de uv-straling niet volledig tegenhoudt. Het is dus geen vrijbrief om oneindig in de zon te zijn. De zon vermijden blijft de beste remedie.
  • Controleer het lichaam regelmatig op verdachte plekjes op de huid en meld de veranderingen bij de bedrijfsarts of huisarts. Als een moedervlek verandert van kleur of grootte, is het ook verstandig om naar de huisarts te gaan. De meeste vormen van huidkanker zijn bij ontdekking in een vroeg stadium goed te genezen.
  • Pas de werk- en rusttijden aan: korter werken in koelere periodes, extra pauzes;
  • Verlaag het werk/sporttempo en –intensiteit;
  • Drink veel en bij voorkeur koelere dranken en in een koelere pauzeruimte;
  • Houdt het zoutgehalte van lichaam op peil, vooral na 'intensieve' trainingen;
  • Stel zwaar fysiek sporten uit tot koelere periodes en anders uitvoeren gedurende korte tijd;
  • Wees alert op symptomen van warmtebelasting (ophoping van vocht in onderhuidse weefsels door overmatige vaatverwijding; duizeligheid, bleek, hoofdpijn en mogelijk bewusteloosheid, uitdroging, krampen in been- en buikspieren).
  • En let op elkaar! Zie je dat het bij een ander niet gaat, neem actie!

Zie ook de bijlage!

Gelezen: 126 keer Laatst aangepast op dinsdag, 02 juli 2019 06:49

Volgende trainingen


Bekijk het schema