maandag, 04 oktober 2021 20:10

Marathon Berlijn 2021

Geschreven door Jacob Anema

Toen was het zover: donderdag avond 26 september verzamelden we ons bij het Thof honk. Na maanden trainen was iedereen klaar om af te reizen richting Duitsland voor de Berlijn Marathon. De afgevaardigden waren Harm van Berkel, Philip van Dongen, Edwin van Kersbergen, Mark de Kok, Ronald van Mil, Gerben Splinter, Hans Vermeer, Henry van Willigen en ikzelf. Groot supporter René Verkade bleef helaas thuis omdat de gezondheid het nog net niet toeliet. In stijl stapten we met onze roze loopshirts in de Tesla’s en scheurden we naar Leusden voor de eerste overnachting, Hans zag het allemaal door de vingers.

Vrijdag ochtend stond er een grote touring bus van GTB Marathonreizen klaar om ons het hele weekend te transporteren samen met andere loopliefhebbers. In Hengelo pikten we nog een aantal mensen op en werden we na een hele dag zitten afgezet bij Hotel Dorint, een half uur voor Berlijn.

Zaterdag ochtend konden we ons vaccinatie bandje en start nummer ophalen bij Berlin-Tempelhof, de voormalige luchthaven in Berlijn. Hier hebben we gesnuffeld bij de verschillende stands met informatie, hardloopartikelen en kregen we een beeld van onze concurrentie. Eind ochtend werden we weer verwacht in de bus voor een sightseeing tour door de stad. De gids was enthousiast en ondanks dat de aandacht soms een beetje verlapte was het (vond ik) een interessante tour over de stad en voormalig Berlijnse muur met uitstapjes bij Checkpoint Charlie, Holocaust monument en Sony Center Potsdamer platz.

Op de namiddag werden we vrijgelaten bij Zoölogische Garten waarna we naarstig op zoek gingen naar een café, we hadden dorst. Door de wedstijdspanning namen sommigen onder ons alcohol vrij bier. Lekker spul en lekker in combinatie met een paar nacho torens maar wel lastig met een zwakke blaas. Terug in het hotel kregen we ons laatste avondmaal, een pasta buffet voor het inslaan van de nodige koolhydraten. Iedereen ging op tijd naar zijn bedje toe.

Zondag Marathon-day! Vroeg eruit want de bus stond rond zeven uur klaar voor vertrek richting centrum Berlijn. Check, check alles mee. Het was al lekker weer en we hadden er zin in! Eenmaal aangekomen waren er veel, heel veel hardlopers. Menig loper had van die malle schoenen met van die veren, alsof dat helpt. Toen richting de startvakken. Zon, muziek, nog een plasje (in de bidons) en ready to go, de sfeer was top.

Ieder liep zijn race met een eigen verhaal maar als ik voor mijzelf spreek ging het lekker. Een mooi parcours met brede straten en veel enthousiast publiek. Het was vrij warm maar gelukkig was er hier en daar nog een beetje schaduw door de vele gebouwen. De eerste 25 km gingen vrij soepel, hierna werd het al wat zwaarder en het laatste stuk met de Brandenburger Tor in zicht was het echt doorbijten maar vooral genieten. Dit gold denk ik voor ons allen. Ook voor Harm, hij werd het laatste stukje zelfs gedragen door de eerste hulp. Als je diep gaat met de zon op je hoofd kan het licht net voor de finish even uit gaan. Gelukkig is hij er weer bovenop en blij met z’n PR!

Voldaan reden we weer terug naar ons hotel. Toen de haartjes weer in de gel zaten gingen we naar de stad. Op de Hackesher markt werd onder het genot van pizza en bier (met alcohol is toch beter) nagepraat over alle belevenissen. Na een soepele wandeling zijn we ook beland bij Murphy’s Irish Pub. Hier zijn gelijk wilde plannen gesmeed voor een volgende ver-weg Marathon.

Op maandag ochtend reden we weer met spierpijn terug naar huis. Na wat kletsen, lezen, potjes kaarten en opdrukken kwamen we weer aan in Leusden. Nog even wachten tot de batterij van Henry zijn auto opgeladen was en we kwamen weer aan in het pittoreske Maasland. Terugkijkend was het een top weekend, super sportief en gezellig!