donderdag, 18 mei 2017 08:17

Wat is de beste ondergrond om te trainen?

Geschreven door

Bij training gaat het niet alleen om duur en frequentie van hardlopen, maar bijvoorbeeld ook om de ondergrond waarop u traint. Dit heeft grote invloed op het ontstaan van blessures. Zoals in de figuur hiernaast te zien is, trainen de meeste mensen op een verharde ondergrond. Maar wat is eigenlijk de beste ondergrond om op te trainen?

 

Wat is er bekend?

Het antwoord op deze vraag is simpel: trainen op een verharde ondergrond geeft een grotere kans op blessures. Zo liet een onderzoek zien dat vrouwen die meer dan twee-derde van hun trainingen op een betonnen ondergrond liepen, bijna zes keer vaker een blessure hadden dan vrouwen die vaak op een zachte ondergrond liepen.

  lopen

Uitleg/verklaring

De reden dat trainen op een zachte ondergrond tot minder blessures leidt, is dat een zachte ondergrond de krachten die het lichaam op de grond uitoefent kan absorberen, waardoor de grondreactiekrachten over een langere periode worden uitgerekt. Zoals in de figuur hieronder te zien, geeft trainen op een zachte ondergrond hierdoor een lagere piek in de grondreactiekracht dan trainen op een harde ondergrond. Hierdoor is de kans op blessures kleiner.

 grafiek

Actie = Reactie

De derde wet van Newton geeft mooi weer wat er gebeurt tijdens hardlopen. Actie = reactie. Als een voorwerp A (jij als hardloper) een kracht uitoefent op een voorwerp B (de ondergrond) ontstaat er een net zo grote maar tegengestelde kracht. Met andere woorden; door je landing oefen je kracht uit op de ondergrond en de ondergrond reageert met een net zo grote kracht. Hoeveel van deze kracht (of impact) geabsorbeerd wordt door de ondergrond is afhankelijk van het soort terrein. Een harde (asfalt)weg zal minder kracht absorberen dan een zandweg. Hierdoor kun je sneller lopen op een harde ondergrond. Maar krijgt je lichaam ook een hardere ‘klap’ terug. Op een zachte ondergrond moet je daarentegen wel harder aan het werk om vooruit te komen. Je spieren moeten goed afzetten om jezelf omhoog en vooruit te duwen. Bij een harde afgrond maak je meer gebruik van je eigen, terugstuiterende kracht.

 

Wat kan je zelf doen?

Om blessures te voorkomen is het belangrijk om een groot deel van uw trainingen op een zachte ondergrond te doen. Dit is bijvoorbeeld een bospad of gras. Als u in een omgeving woont waar weinig van dit soort paden zijn, is het natuurlijk lastiger om hierop te trainen. Maar in dat geval kunt u overwegen om bijvoorbeeld in de berm langs de weg of het fietspad te gaan lopen. Kies wel altijd een zo vlak mogelijke ondergrond. Een modderig bospad, een pad met veel hobbels of een berm met hoog gras, hoog struikgewas of nat gras geven weer meer kans op valblessures.

Gelezen: 484 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 december 2017 15:30

Volgende trainingen


Bekijk het schema