dinsdag, 18 april 2017 15:01

Invloed van eerdere (hardloop)blessures

Geschreven door

Een blessure is erg vervelend en iedereen die een blessure oploopt wil zo snel mogelijk weer hersteld zijn en weer kunnen hardlopen. Toch hoor je vaak dat mensen die net een blessure hebben gehad, een nieuwe blessure oplopen. Maar is hier ook wetenschappelijk bewijs voor?

Wat is er bekend?
In bijna alle onderzoeken naar de oorzaken van hardloopblessures komen eerdere hardloopblessures naar voren als de belangrijkste risicofactor op een nieuwe blessure. Eerdere blessures zorgen voor een twee tot acht keer grotere kans op een nieuwe blessure. Met name een hardloopblessure in het voorafgaande jaar geeft een aanzienlijk grotere kans op een nieuwe blessure. Maar ook blessures die zijn opgelopen bij andere (sport)activiteiten geven een grotere kans op hardloopblessures.eerdere blessuresFiguur: Eerdere blessure

Voor een hardloper die nog nooit eerder een blessure heeft gehad, is de kans op een blessure één. De kans op een blessure neemt ruim tweeënhalf keer toe voor een hardloper die minder dan een jaar geleden een blessure heeft gehad.

 

Uitleg/verklaring
Er zijn verschillende verklaringen voor het feit dat een oude blessure vaak leidt tot een nieuwe blessure.

Allereerst beginnen hardlopers vaak te snel weer met hardlopen, waardoor de vorige blessure nog niet helemaal hersteld is en weer terugkomt.

Daarnaast hebben hardlopers vaak de neiging om het hardloopschema weer op hetzelfde niveau te starten als van het moment van het ontstaan van de blessure. Qua fitheid levert dit vaak geen problemen op, maar de botten, spieren, pezen en gewrichten hebben na een periode van rust een langzame opbouw van de belasting nodig. Ook kan de ‘trainingsfout’ (bijvoorbeeld een te grote afstand per week lopen of te intensief trainen) of de ‘fout’ in techniek die de vorige blessure heeft veroorzaakt nog steeds bestaan, waardoor er een grotere kans is op een nieuwe blessure.

Tot slot kan iemand door de vorige blessure de looptechniek hebben aangepast, waardoor de spieren en gewrichten anders belast worden tijdens het lopen en kan er daardoor op een andere plaats een blessure ontstaan.

 

Wat kunt u zelf doen?
Allereerst is het erg belangrijk om een eerste blessure te voorkomen. Maar als u al een blessure heeft gehad, is hier natuurlijk niets meer aan te doen. Wel is het goed om u in zo’n geval bewust te zijn van het feit dat u een hogere kans heeft om opnieuw een blessure op te lopen. Daarom is het verstandig om de adviezen op deze website goed door te nemen en, indien nodig, toe te passen. Zorg er vooral voor dat u het hardlopen weer vanaf een beginnend niveau opbouwt na een blessure.

Hiervoor kunt u bijvoorbeeld dit trainingsschema gebruiken: http://www.sportzorg.nl/_asset/_public/Files/Hardloopschema-beginners.pdf. Zoek professionele hulp als dat nodig is. Op deze manier is het niet zeker dat u niet opnieuw een blessure krijgt, maar het maakt de kans wel kleiner.

Gelezen: 352 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 december 2017 15:30

Volgende trainingen


Bekijk het schema