dinsdag, 03 maart 2015 11:24

Hardlopen en blessures

Geschreven door Jip Regtop

Hebben beginnende lopers zwakke heupen en een slechte manier van hardlopen?

In de praktijk zien we regelmatig blessures bij hardlopers. Over het algemeen zijn dat overbelastingblessures. Voor ons een reden om eens uit te zoeken waar de kern van een hardloopblessure nou precies in zit. Natuurlijk geldt dit niet voor iedere hardloper, maar tot 70% van de lopers zal een overbelastingsblessure binnen een periode van een jaar ontwikkelen. Beginnende lopers hebben hier het meeste kans op.

Het doel van onderstaande studie was om te onderzoeken wat de aanleg van beginnende vrouwelijke hardlopers is om blessures op te lopen, door het identificeren van eventuele verschillen in de mechanica (manier) van lopen. Naast de manier van lopen is er gekeken naar de krachtverhoudingen ten opzichte van de getrainde hardloper. Binnen de studie is ook onderzocht welke verbanden er te vinden zijn tussen heup- en rompkracht (core stability) tijdens het lopen.

19 Gezonde ervaren en 19 gezonde actieve beginnende lopers hebben deelgenomen aan de studie. Terwijl er geen statistisch significante verschillen in de heupbeweging of kracht werden waargenomen tussen de groepen, toonden de beginnende lopers wel een interne heuprotatie tijdens het lopen. Bovendien werd een afname of verminderde rompkracht (core stability) geassocieerd met de vergrote draaiing naar binnen van de heup (interne rotatie).

Uitkomst studie
Programma’s gericht op core stability en core uithoudingsvermogen en neuromusculaire controle van de heup, hebben voorkeur boven heup-krachttraining programma’s en zouden geïmplementeerd worden ter preventie van blessures bij beginnende lopers.

Aan de hand van deze studie is het verstandig om wat sport ondersteunende trainingen te doen als beginnende hardloper/hardloopster. Ter blessure preventie is het goed om core stability training te doen en eventueel wat andere oefeningen.

Wij hebben de mogelijkheden om deze sport ondersteunende training te bieden. Neem contact met ons op als jij aan blessure preventie wilt werken voor het hardlopen.

www.fysiojipregtop.nl | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | 06 – 53 29 44 42

Bron:
Schmitz et al., Gait Posture 40 (2014) 82-86
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24656715)

Gelezen: 294 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 december 2017 15:30

Volgende trainingen


Bekijk het schema